Питали ли сте се защо някои потребители харесват собствените си фейсбук постове? Вероятно първата асоциация, която бихте направили, няма да бъде особено положителна. Лайкването на собствените постове обаче няма нищо общо с някаква онлайн суета, а с нещо много по-дълбоко от това. В тази публикация ще разберете какво е то.
Едва ли Зукърбърг е оставил възможността на потребителите да натискат лайк бутона на собствените си публикации във фейсбук просто така. Ако това нямаше някаква определена цел, едва ли щеше да го има, нали?
Колкото и да ви се струва, че така само ще докажете на приятелите си във фейсбук, че у вас има известна доза арогантност, такива „тревоги“ не бива да са пречка. Да, нормално е да обръщате внимание на евентуалната социална стигма от страна на останалите потребители, но въпреки всичко това е проблем само привидно.
Вие сами знаете защо правите определено нещо и не е необходимо да показвате на някого истинските си намерения, особено ако тойнякого вече е направил своето заключение на база предразсъдъци.
За да бъде аргументацията подробна, ще отговорим на някои основни въпроси, които биха могли да възникнат на всекиго, който търси добро обяснение на „самолайкването“.
Има ли значение този един допълнителен лайк?
От гледна точка на натрупването на броя лайкове в алгоритъма на фейсбук едва ли има някакво огромно предимство, поне в момента. Няма как да пренебрегнем обаче чисто психологическия аспект. Така на хората не им се налага първи да вземат решения – по този начин следват, а не водят, дистанцират се от ролята лидер на мнение. Това е и причината да следят всичко, което любимият им инфлуенсър публикува.
Освен това когато сам си харесаш статуса, това може да стимулира останалите потребители да го харесат.
Потребителите не остават ли обаче с лошо впечатление? Няма ли да ме помислят за самомнителен?
Какво негативно може да има в това да харесаш нещо, което подкрепяш? Модерните семинари за самоусъвършенстване не проповядват ли именно това – да харесваш себе си. В профила на всеки инфлуенсър ще срещнете такова послание. Като харесваш своя собствен пост, не затвърждаваш ли още по-силно своята позиция?
Има ли значение какъв тип е реакцията – лайк, сърце и т.н.?
Ако се позовем на мнението на някои от бившите служители във фейсбук, че социалната мрежа стимулира противопоставянето между хората, като по този начин ги разделя, това означава, че разнообразието от реакциите води до по-спорен статус. Това съответно довежда до повече коментари и повече ангажирани по темата хора.
Би следвало самият алгоритъм на фейсбук да дава приоритет по отношение на рийча на коментари с противоположни реакции. Ако имаме сърце и ядосано лице като реакции на един пост, това определено създава противопоставяне, което мотивира хората да се включат в дебата. Когато има подобни реакции, е съвсем естествено, че постът ще достигне до повече хора – ще бъде задвижен от броя коментари. Така процесът се автоматизира.
Влияе ли харесването на собствените постове на социалната ангажираност във фейсбук?
Определено. Голяма част от хората предпочитат да се включат чрез реакции, които понякога заместват коментарите. Когато обаче двете са комбинирани, реакциите служат като катализатор за интензитета на дебата. И отново – повече коментари, по-голям рийч.
Ако трябва да бъдем откровени, нито споделянето, нито лайковете дават толкова голяма ангажираност, колкото самия коментар, защото те отнемат значително по-малко време на потребителя, докато коментарът – доста повече.
Хората в социалните мрежи искат да бъдат част от група, искат да се чувстват значими. Искат да приличат на любимата си известна личност/инфлуенсър. Затова и следват сляпо всичко, което тя/той каже или прави.
Във фейсбук хората инвестират най-много от времето си в създаване на съдържание. Тоест напълно логично е лайковете на собствен пост да задвижат рийч модела, въпреки че алгоритъмът работи по различен начин.
Не копират ли потребителите съдържание във фейсбук, вместо да го създават?
Дистрибутирането на чуждо съдържание без оторизация на авторство ни прави да изглеждаме по-добре в очите на тези около нас. Въпреки това някой все пак създава това съдържание, т. нар. user generated content. Това означава, че чрез стимулирането на дистрибуцията на съдържанието се стимулират и самите автори да произвеждат още.
В заключение
Бихме могли да обобщим, че едва ли лайкването на собствен пост може да повлияе на алгоритъма на фейсбук по някакъв сериозен начин. Както споменахме обаче, няма как да пренебрегнем психологическия аспект.
Вероятно най-голямата пречка пред хората, които биха изпробвали този метод за провокиране на дискусия, е заклеймяването от страна на останалите хора. Какво значение има обаче, че те мислят за „поредния арогантен потребител“, когато зад действията си имаш ясни стратегия и цел, подкрепени с валидна и издържана аргументация.